Tuesday, August 10, 2010

Tanggapan Atas Artikel Tentang Adolf Hitler dan Islam

Mungkin sudah banyak para pembaca blog ini yang sudah mengetahui artikel yang sudah cukup lama beredar di kalangan forum, milis dan e-mail, yang isinya menceritakan tentang penelitian sarjana (Arab?) tentang hubungan antara Hitler dan Islam. Di dalam artikelnya, diceritakan bahwa sesungguhnyalah simpati Sang Führer terhadap ajaran Islam dan Nabi Muhammad SAW adalah begitu besarnya. Bolehlah disini saya sadur ucapan awak biar nak jelas masalahnya (kok jadi kayak orang Melayu gini?):

Sunday, 11 July 2010 at 18:25 Apa yang bakal anda baca ini ialah sebuah email yang saya terima dari seorang kawan dari Arab Saudi...saya terjemahkan ke dalam Bahasa Melayu dan saya kongsi bersama anda semua...
__________________________________________________

Penghormatanku kepada lelaki agung, Adolf Hitler, semoga ada sepertinya di zaman ini...

Aku berbual dengan seorang ahli keluarga yang sedang menamatkan tesis PhD beliau dan aku amat terperanjat apabila beliau nyatakan tesis beliau berkaitan Adolf Hitler, pemimpin Nazi. Maka aku katakan "Takkan dah habis semua tokoh Islam di dunia ini sampai kamu memilih si bodoh ini dijadikan tajuk?"

Beliau ketawa lalu bertanya apa yang aku ketahui tentang Hitler.

Aku lalu menjawab bahawa Hitler seorang pembunuh yang membunuh secara berleluasa dan meletakkan German mengatasi segala-galanya...lalu dia bertanya dari mana sumber aku. Aku menjawab sumberku dari TV pastinya.

Lalu dia berkata : " Baiklah, pihak British telah melakukan lebih dahsyat dari itu...pihak Jepun semasa zaman Emperor mereka juga sama...tapi kenapa dunia hanya menghukum Hitler dan meletakkan kesalahan malahan memburukkan nama Nazi seolah-olah Nazi masih wujud hari ini sedangkan mereka melupakan kesalahan pihak British kepada Scotland, pihak Jepun kepada dunia dan pihak Afrika Selatan kepada kaum kulit hitam mereka?"

Aku lantas meminta jawapan dari beliau. Beliau menyambung : "Ada dua sebab -

1. Prinsip Hitler berkaitan Yahudi, Zionisme dan penubuhan negara Israel. Hitler telah melancarkan Holocaust untuk menghapuskan Yahudi kerana beranggapan Yahudi akan menjahanamkan dunia pada suatu hari nanti.

2. Prinsip Hitler berkaitan Islam. Hitler telah belajar sejarah kerajaan terdahulu dan umat yang lampau, dan beliau telah menyatakan bahawa ada tiga tamadun yang terkuat, iaitu Parsi, Rome dan Arab. Ketiga-tiga tamadun ini telah menguasai dunia satu ketika dulu dan Parsi serta Rome telah mengembangkan tamadun mereka hingga hari ini, manakala Arab pula lebih kepada persengketaan sesama mereka sahaja. Beliau melihat ini sebagai satu masalah kerana Arab akan merosakkan Tamadun Islam yang beliau telah lihat begitu hebat satu ketika dulu.

Atas rasa kagum beliau pada Tamadun Islam, beliau telah mencetak risalah berkaitan Islam dan diedarkan kepada tentera Nazi semasa perang, walaupun kepada tentera yang bukan Islam.

Beliau juga telah meberi peluang kepada tentera German yang beragama Islam untuk menunaikan solat ketika masuk waktu di mana jua...bahkan tentera German pernah bersolat di dataran Berlin dan Hitler ketika itu mennggu sehingga mereka tamat solat jemaah untuk menyampaikan ucapan beliau...

Hitler juga sering bertemu dengan para Ulamak dan meminta pendapat mereka serta belajar dari mereka tentang agama dan kisah para sahabat dalam mentadbir...

Beliau juga meminta para Sheikh untuk mendampingi tentera beliau bagi mendoakan mereka yang bukan Islam dan memberi semangat kepada yang beragama Islam untuk membunuh Yahudi...

Semua maklumat ini ialah hasil kajian sejarah yang dilakukan oleh saudara aku untuk tesis PhD beliau dan beliau meminta aku tidak menokok tambah apa-apa supaya tidak menyusahkan beliau untuk membentangkannya nanti. Beliau tidak mahu aku campurkan bahan dari internet kerana aku bukan pakar bidang sejarah. Tetapi gambar-gambar yang ada di sini sudah lama tersebar dan semua orang boleh melihatnya di internet.

Aku juga sedaya upaya mencari maklumat tambahan di internet dan berjumpa beberapa perkara :

1: Pengaruh Al-Quran di dalam ucapan Hitler.
Ketika tentera Nazi tiba di Moscow, Hitler berhajat menyampaikan ucapan. Dia memerintahkan penasihat-penasihatnya untuk mencari kata-kata pembukaan yang hebat tak kira dari kitab agama, kata-kata ahli falsafah ataupun dari bait syair. Seorang sasterawan Iraq yang bermastautin di German mencadangkan ayat Al-Quran :

(اقتربت الساعة وانشق القمر) bermaksud : Telah hampir Hari Kiamat dan bulan akan terbelah...

Hitler berasa kagum dengan ayat ini dan menggunakannya sebagai kalam pembukaan dan isi kandungan ucapan beliau. Memang para ahli tafsir menghuraikan bahawa ayat tersebut bermaksud kehebatan, kekuatan dan memberi maksud yang mendalam.

Perkara ini dinyatakan oleh Hitler di dalam buku beliau Mein Kampf yang ditulis di dalam penjara bahawa banyak aspek tindakan beliau berdasarkan ayat Al-Quran, khususnya yang berkaitan tindakan beliau ke atas Yahudi...

2. Hitler bersumpah dengan nama Allah yang Maha Besar

Hitler telah memasukkan sumpah dengan nama Allah yang Maha Besar di dalam ikrar ketua tenteranya yang akan tamat belajar di akademi tentera German.

" Aku bersumpah dengan nama Allah (Tuhan) yang Maha Besar dan ini ialah sumpah suci ku,bahawa aku akan mentaati semua perintah ketua tentera German dan pemimpinnya Adolf Hitler, pemimpin bersenjata tertinggi, bahawa aku akan sentiasa bersedia untuk berkorban dengan nyawaku pada bila-bila waktu demi pemimpin ku"

3. Hitler telah enggan meminum beer (arak) pada ketika beliau gementar semasa keadaan German yang agak goyah dan bermasalah. Ketika itu para doktor mencadangkan beliau minum beer sebagai ubat dan beliau enggan, sambil mangatakan " Bagaimana anda ingin suruh seseorang itu minum arak untuk tujuan perubatan sedangkan beliau tidak pernah seumur hidupnya menyentuh arak?"

Ya, Hitler tidak pernah menjamah arak sepanjang hayat beliau...minuman kebiasaan beliau ialah teh menggunakan uncang khas...

Bukanlah tujuan penulisan ini untuk membela apa yang dilakukan oleh Hitler, tetapi ianya bertujuan untuk menyingkap apa yang disembunyikan oleh pihak Barat. Semoga kita semua beroleh manfaat.

#Kalau benarlah..ianya sangat menakjubkan..Bagaimanapun bahan ini bukanlah hasil tulisan dari saya,sebaliknya sesuatu yg saya terjumpa diFB dari seseorang yg saya sendiri tidak kenali..so apa pendapat anda??

* * *

Sudah selesai bacanya?

OK, kalau begitu izinkanlah saya yang seksi mandraguna ini memberikan sedikit tanggapan atas artikel di atas...

Saya adalah seorang Muslim yang juga penggemar sejarah perang terutama Perang Dunia II dan Third Reich (blog ini adalah sebagai buktinya). Sudah tentu saya akan menjadi orang pertama yang paling berbahagia di dunia setelah membaca artikel di atas, tapi hanya dengan satu syarat: dapat dipertanggungjawabkan sumbernya dan juga isinya tidak berlebihan! (dua dong bukan satu syaratnya?)

Kenapa saya bilang begitu? Mari kita teliti beberapa point penting yang saya dapati:

"Hitler telah melancarkan Holocaust untuk menghapuskan Yahudi kerana beranggapan Yahudi akan menjahanamkan dunia pada suatu hari nanti."

Kalau anda sudah 'khatam' membaca blog ini dari awal sampai akhir, tentunya sudah tahu bahwa saya adalah salah seorang dari pihak yang sangat meragukan adanya Holocaust, bahkan tidak mempercayainya! Alasannya apa? Hmmm... terlalu panjang lebar kalau diuraikan disini dan saya juga males membahasnya untuk kesekian kali, tapi kalau masih penasaran juga bisa dilihat DISINI, DISINI dan DISINI.


"Prinsip Hitler berkaitan Islam. Hitler telah belajar sejarah kerajaan terdahulu dan umat yang lampau, dan beliau telah menyatakan bahawa ada tiga tamadun yang terkuat, iaitu Parsi, Rome dan Arab. Ketiga-tiga tamadun ini telah menguasai dunia satu ketika dulu dan Parsi serta Rome telah mengembangkan tamadun mereka hingga hari ini, manakala Arab pula lebih kepada persengketaan sesama mereka sahaja. Beliau melihat ini sebagai satu masalah kerana Arab akan merosakkan Tamadun Islam yang beliau telah lihat begitu hebat satu ketika dulu."

Saya tahu bahwa Hitler memang merupakan maniak sejarah yang seringkali membuat terperangah para jenderalnya sendiri kala dengan fasihnya dia berkisah tentang kepahlawanan Friedrich the Great ataupun para ksatria Goth, tapi jujur saja saya belum pernah mendengar satu pun komentar Hitler tentang kekuatan Islam pada masa dahulu. Ini bukan berarti bahwa Hitler tidak mengetahuinya! Bukan begitu, hanya saja saya sendiri tidak mengetahui adanya ucapan Hitler tentang masalah tersebut, that's all. Mungkin ucapan "terbesar" Hitler yang merupakan sanjungannya kepada Islam adalah ini: "Agama yang dibawa Muhammad akan lebih cocok buat kita daripada Kristen. Kenapa harus memilih Kristen yang lembek dan gampang ditarik ulur?" (tidak percaya ini betul-betul ucapan Hitler? baca sumbernya: Richard Carrier. "Was Catholic Hitler "Anti-Christian"? On the Trail of Bogus Quotes." Freethought Today 19 (November 2002).


"Atas rasa kagum beliau pada Tamadun Islam, beliau telah mencetak risalah berkaitan Islam dan diedarkan kepada tentera Nazi semasa perang, walaupun kepada tentera yang bukan Islam."

Saya yakin, dasar dari pernyataan tersebut adalah gambar INI, dan orang yang mengetahui sedikit sejarah Nazi pasti tahu bahwa foto ini adalah foto ketika para prajurit Divisi Gunung SS ke-13 "Handschar" (yang anggotanya kebanyakan merupakan Muslim Bosnia) sedang membaca sebuah buku tentang Islam dan Yudaisme. Saya nggak tahu berdasarkan sumber apa sehingga pengarang Arab Saudi/Malaysia tersebut memberi tambahan... "walaupun kepada tentera yang bukan Islam", karena jelas-jelas risalah semacam itu dan yang sejenisnya hanya dibagikan kepada para prajurit sukarelawan SS yang beragama Muslim saja!


"Beliau juga telah meberi peluang kepada tentera German yang beragama Islam untuk menunaikan solat ketika masuk waktu di mana jua...bahkan tentera German pernah bersolat di dataran Berlin dan Hitler ketika itu mennggu sehingga mereka tamat solat jemaah untuk menyampaikan ucapan beliau..."

Keberlebih-lebihan yang lain! Bukan masalah soal shalatnya (karena memang prajurit sukarelawan Muslim Jerman dibebaskan untuk beribadah sesuai dengan kepercayaannya seperti tampak di foto INI dan INI), tapi embel-embel di belakangnya itu lho yang menyebutkan bahwa Hitler pernah menunggui tentara Jerman yang sedang shalat berjamaah di Berlin sampai selesainya! Hmmmm... ucapan tidak berdasar lainnya dari saudara kita orang Melayu.


"Hitler juga sering bertemu dengan para Ulamak dan meminta pendapat mereka serta belajar dari mereka tentang agama dan kisah para sahabat dalam mentadbir..."

Kembali, kesimpulan serampangan yang dibuat hanya setelah melihat satu-dua foto, utamanya foto INI. Yang berpakaian ulama tersebut memang ulama beneran, yaitu Amin al-Husayni (Husseini), Mufti Yerusalem yang menjadi penasihat keagamaan bagi pasukan Muslim Nazi Jerman. Salut banget sama si pengarang Malaysia yang dengan yakin menyebut bahwa Hitler sering meminta pendapat dan juga belajar agama serta kisah para shahabat tanpa menyebutkan satu pun sumber pendapatnya!


"Telah hampir Hari Kiamat dan bulan akan terbelah... Hitler berasa kagum dengan ayat ini dan menggunakannya sebagai kalam pembukaan dan isi kandungan ucapan beliau. Memang para ahli tafsir menghuraikan bahawa ayat tersebut bermaksud kehebatan, kekuatan dan memberi maksud yang mendalam. Perkara ini dinyatakan oleh Hitler di dalam buku beliau Mein Kampf yang ditulis di dalam penjara bahawa banyak aspek tindakan beliau berdasarkan ayat Al-Quran, khususnya yang berkaitan tindakan beliau ke atas Yahudi..."

Untuk hal ini saya tidak akan berkata apa-apa selain bertanya: adakah buktinya? Saya akan senang sekali apabila yang dikatakan si pengarang Malaysia tersebut adalah benar adanya, dan tentu akan langsung saya muat artikelnya di blog ini!


"Hitler telah memasukkan sumpah dengan nama Allah yang Maha Besar di dalam ikrar ketua tenteranya yang akan tamat belajar di akademi tentera German: 'Aku bersumpah dengan nama Allah (Tuhan) yang Maha Besar dan ini ialah sumpah suci ku,bahawa aku akan mentaati semua perintah ketua tentera German dan pemimpinnya Adolf Hitler, pemimpin bersenjata tertinggi, bahawa aku akan sentiasa bersedia untuk berkorban dengan nyawaku pada bila-bila waktu demi pemimpin ku"

Cukuplah untuk meluruskannya saya kutipkan sumpah yang diucapkan oleh para prajurit Wehrmacht zaman Nazi: ""Ich schwöre bei Gott diesen heiligen Eid, daß ich dem Führer des Deutschen Reiches und Volkes Adolf Hitler, dem Oberbefehlshaber der Wehrmacht, unbedingten Gehorsam leisten und als tapferer Soldat bereit sein will, jederzeit für diesen Eid mein Leben einzusetzen." (Aku bersumpah kepada Tuhan ikrar yang suci ini bahwa aku akan setia tanpa syarat kepada pemimpin bangsa dan negara Jerman, Adolf Hitler, komandan tertinggi Angkatan Bersenjata. Dan juga, sebagai seorang prajurit pemberani, aku akan selalu bersiap sedia setiap saat untuk memberikan nyawaku sendiri demi sumpah ini." Sumpah yang 'standar' bukan?

Itulah sedikit komentar saya atas artikel yang telah beredar luas di forum dan milis tersebut. Tentunya untuk orang yang tidak tahu sejarahnya akan begitu saja meng-iyakan dan mengamininya, tapi tidak bagi saya! Janganlah hanya demi untuk menggiring simpati orang kepada sesuatu yang kita sukai, kita sampai melupakan kaidah penulisan ilmu pengetahuan yang mengedepankan kejujuran dan bukti pendukung. Tapi ini bukan berarti bahwa tidak ada hubungan sama sekali antara Nazi dengan Islam, karena saya telah menguraikannya beberapa kali DISINI.

4 comments:

Borneo Seaman said...

saya agak ragu-ragu dengan artikel ini,kerana Hitler melancarkan Perang bukan kerana Tujuan Mana2 Agama,sebaliknya Keinginan,Kekuasaan Peribadi yang dicari...dan ramai yang tak berdosa mati ....tak dinafikan ,mungkin dia mempunyai nilai2 murni sebagai Pemimpin seperti yang di tulis,membenarkan tentera beragama Islam mendirikan Solat, tetapi itu sahaja tidak cukup dengan Peperangan yang telah diletuskan beliau.Pendapat saya ,mana-mana pemimpin melancarkan peperangan atas tujuan Konspirasi, Kepuasan sendiri,atau tujuan menjatuhkan bangsa yang lemah demi untuk mengusai Kekayaan daripada negara itu ,noleh dianggap sebagai Musuh ,Pengganas dan wajib ditentang oleh setiap individu ....daripada dijadikan tawanan atau hamba...

gadisray said...

Heil Hitler, waah nambah kagum gw ama Hitler!!!

Den Bagus Gatolotjo said...

Apapun itu komentar terhadap hitler...saya tetap mengaguminya terutama saat hitler membantai para yahudi...kerenn...

Delta Oreion said...

I <3 YOU HITLER,
& THANKS FOR YOU HAVE DONE (MASSACRING jews LIKE ANIMALS)